home > de merken > de Van der Gang Watches website > QPweb-info >

> NRC Handelsblad Economie <

> Citaat van woensdag 25 oktober 2006 <
Hoe een horlogemaker uit Dokkum zich met exclusieve horloges onderscheidt.

Fijnmechanica uit Friesland

- -
Bijna drie jaar maakt Van der Gang uit Dokkum exclusieve, fijnmechanische horloges. Naar eigen zeggen kunnen die de concurrentie met de Zwitserse topmerken makkelijk aan.

tekst: Karin de Mik

QP Exclusieve Horloges - Van der Gang Watches
"Ik ben anders dan de Zwitserse topmerken"
- -
Nergens kon hij een horloge vinden dat hij echt mooi vond. Daarom besloot ondernemer Wybe van der Gang (42) uit Dokkum ruim vier jaar geleden zelf horloges te maken. De eigenaar-oprichter van een onderneming in fijnmechanica had van jongs af aan een passie voor uurwerken. "Ik wilde een compact, gedistingeerd en ingetogen horloge ontwerpen. Strak en sober van vorm, maar wel met een topuitstraling, mooie materialen en uitgekiende onderdelen."
Twee jaar was hij ermee bezig. Sinds begin 2004 produceert zijn fabriekje in Friesland nu jaarlijks 150 horloges. Het zijn uurwerken voor liefhebbers, mensen die er 5.900 euro voor over hebben. De hoge prijs heeft een reden. Er zit veel handwerk in, zegt Van der Gang, terwijl hij in zijn werkplaats langs computergestuurde precisiemachines loopt. Circa 800 gram massief roestvast edelstaal verandert hij in enkele dagen in een horlogekast van 18 gram, zo licht hij toe. "Wij draaien en frezen het materiaal tot er een schaal ontstaat. Met een draad-eroderingstechniek wordt die uitgesneden tot een kastvorm." Hierna wordt de kast gepolijst en het oppervlak behandeld met koolstofatomen, zodat krassen uitblijven. De cijfertjes op de wijzerplaat zet Van der Gang met de hand op de plaat. Verder is het uurwerk verend opgehangen. Het uurwerk is het enige onderdeel dat hij niet maakt, maar van de Zwitserse fabrikant Valjoux betrekt. "Deze constructie vangt schokken en tikken op, waardoor het uurwerk minder kwetsbaar is."
De verkoop van de exclusieve horloges - drie herenmodellen en n damesmodel - loopt goed. Vorige week verruilde Van der Gang het pand aan de Oranjewal in Dokkum voor de monumentale voormalige landbouwschool. Het productieoppervlak zal met 1.100 m vier keer zo groot als het bestaande worden. In het nieuwe onderkomen moet de productie van horloges binnen enkele jaren minimaal worden verdubbeld - naar 300 tot 500 per jaar.
De groei van de verkoop moet komen uit een betere maar wel exclusieve distributie. Hij gokt zelfs op wereldwijde verkoop. Binnen twee drie jaar wil hij vijf tot tien buitenlandse verkooppunten opzetten. Maximaal. "Een uitgebreid distributienetwerk haalt het exclusieve eraf. Bovendien wordt het horloge dan duurder."
De belangrijkste concurrenten van Van der Gang in dezelfde prijsklasse zijn in principe de dure Zwitserse topmerken. Zijn horloge wordt standaard geleverd met geslepen, tweezijdig ontspiegeld, violet gecoat, dubbelzijdig saffierglas. Het zijn misschien technische details, maar wel details waarmee Van der Gang meent de Zwitserse topmerken te kunnen pareren. "In vergelijking met hun horloges in hetzelfde prijssegment onderscheiden wij ons door de afwerking en fraaie uitstraling. "Daarom ook vindt hij dat hij eigenlijk niet concurreert met merken in diezelfde prijsklasse als Omega, IWC, Baume & Mercier, Tag Heuer en Jaeger LeCoultre. "Tegen hen hoef ik niet op te boksen. Wij zijn een kleine speler. Ik maak liever een bijzonder horloge, dat door een kleine klantengroep gewaardeerd wordt." Tot dusver zijn er naar schatting tussen de 300 en 400 genummerde Van der Gang-horloges op de markt. Het precieze aantal wil hij niet zeggen.
- -
Van der Gang zegt dat hij met zijn prijs-kwaliteit-verhouding aan de onderkant van het topsegment zit. Zijn klanten krijgt hij via advertenties in horlogevakbladen, consumententijdschriften en 'van horen zeggen'. "Die vinden het 'leuk' dat het horloge een Nederlands product is. En sommige gefortuneerden waarderen het dat een Friese horlogemaker zijn nek uitsteekt en durft te investeren."
Momenteel investeert Van der Gang ook in de ontwikkeling van een eigen uurwerk, het enige wat hij zelf niet maakt. Op termijn wil hij de automatische chronograaf die hij nu van het Zwitserse Valjoux betrekt (voor de liefhebber: een 7751-kaliber) vervangen door eigen fabricaat. De eerste stap daartoe is gezet met de ontwikkeling van een horloge met een eeuwigdurende datumkalender, die het aantal dagen van een maand automatisch moet aangeven tot het jaar 2499. Volgend jaar moet het eerste prototype gereed zijn. Daarna moet het binnen anderhalf jaar op de markt komen.
De ontwikkeling is duur, zegt Van der Gang, die er zelf 3,5 ton insteekt.
De Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij stelt ruim 15.000 euro beschikbaar. Eerder had zij krediet aan Van der Gang verstrekt om machines voor de horlogefabricage aan te schaffen. "Slechts tien tot vijftien wereldmerken hebben een eeuwige datumkalender. Wij zijn de eersten in Nederland die een dergelijke kalender uitdenken en bouwen."

Uiteindelijk moeten dit soort innovaties er toe leiden dat in Friesland, zoals hij het zelf noemt, "een hoogwaardige, kleine horlogefabriek ontstaat die alles zelf produceert". Over ongeveer tien jaar wil hij circa 1.000 horloges per jaar produceren. "De markt voor mechanische uurwerken is groeiende", constateert Van der Gang. "Er is een toenemende groep mensen die een bijzonder horloge wil, dat niet iedereen draagt."
- -
"Wij leiden meeste personeel zelf op."

De in Friesland geboren Wybe van der Gang doorliep de Leidse Instrumentenmakersschool en richtte in 1990 Exakt Fijnmechanika in Dokkum op, dat onderdelen maakt voor de ruimtevaartindustrie en medische laboratoria. De horlogefabriek Van der Gang Watches werd hiervan in 2003 een onderdeel. Bij beide bedrijfsonderdelen werken tezamen 11 mensen. Aan goed geschoold personeel voor de horlogemakerij in Nederland is lastig te komen, zegt Van der Gang. "De meeste mensen leiden wij zelf op. Vr iemand het vak beheerst is hij twee jaar verder."

De beste vooropleiding is MTS Fijnmechanica of de Leidse Instrumentenschool, die Van der Gang zelf volgde. "Maar daar studeren jaarlijks ook maar 100 mensen af. Ik werf mensen via netwerken of speciale uitzend- en headhunterbureau's." Bij de Leidse Instrumentenmakersschool studeren momenteel 184 leerlingen. Jaarlijks halen 54 leerlingen hier een diploma. Tien studeerden het afgelopenjaar af als researchinstrumentenmaker. Het ROC Zadkine in Rotterdam heeft een opleiding uurwerktechniek.
- -

home    begin pagina    de persberichten    QPweb-info